Odszkodowanie za opóźniony lot - poznaj swoje prawa



Wakacje to czas, kiedy często podróżujemy m.in. samolotem. Podróż samolotem jest lepszą i wygodniejszą alternatywą dla samochodu lub pociągu, jednak czasami zdarzają się sytuacje, kiedy nasz lot jest mocno opóźniony, a podróż przez to przedłuża się i nie jest już tak atrakcyjna czasowo jak sądziliśmy. 
Niniejszy post ma na celu przybliżenie Wam praw pasażera i sytuacji za które możecie uzyskać odszkodowanie. 

Kiedy przysługuje odszkodowanie? 

  • gdy nasz lot jest opóźniony 
  • gdy nasz lot został odwołany 
  • lub gdy odmówiono nam wejścia na pokład samolotu bo np. sprzedano za dużo biletów 
przysługuje nam od przewoźnika nie tylko odszkodowanie, ale w pewnych sytuacjach przewoźnik musi zadbać również o pasażerów poprzez: 
  • zagwarantowanie noclegu jeśli lot opóźniony jest powyżej 24h 
  • transportu do hotelu i na lotnisko (w przypadku powyżej) 
  • wyżywienia - bezpłatne napoje i posiłki (jeśli tak nie jest należy zachować wszelkie paragony) 
  • w przypadku odmowy wejścia na pokład - przewoźnik musi wtedy zapewnić im opiekę i zmianę rezerwacji na najbliższy lot lub w przypadku rezygnacji z podróży całkowity zwrot kosztów biletów. I odszkodowanie!
Należy podkreślić, iż odszkodowanie w przypadku opóźnienia lotu przysługuje, gdy lot o długości:
  •  do 1500 km opóźnia się co najmniej 2 godz. 
  • 1500-3500 km opóźnia się 3 godz. 
  • powyżej 3500 km opóźnienie trwa od 4 godz... 

Jeśli podróżujecie po krajach Unii Europejskiej lub Wasza dalsza podróż zaczyna się lub kończy w jednym z miast w Unii to obejmuje Was rozporządzenie 261/2004, które odgórnie ustala co należy się pasażerowi w razie zakłóceń (opóźniony lub odwołany lot). 

O jakich kwoty można się starać ? 

Zgodnie z przepisami zawartymi w przytoczonym akcie, odszkodowanie pasażerom będzie przysługiwać tylko w sytuacji, gdy jest ono większe niż 3 godziny od zaplanowanej godziny lądowania. 
Wysokość odszkodowania określonego w walucie euro zależeć będzie jednak od długości trasy:
• 250 EUR może zostać przyznane w przypadku lotów o długości do 1500 kilometrów;
• 400 EUR może zostać przyznane w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;• 600 EUR należy się pasażerom w przypadku innych lotów niż loty określone powyżej.

Należy dodać również, że jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu pieniędzy za bilet.. ALE !!!! Przy wyborze takiej opcji, automatycznie traci się jednak prawo do odszkodowania.

Kiedy nie otrzymamy odszkodowania ? 

Odszkodowanie nie przysługuje nam, gdy:
  • linia lotnicza poinformowała nas o odwołaniu loty minimum dwa tygodnie wcześniej lub 
  • gdy taką informację otrzymamy na kilka dni przed wylotem, ale przewoźnik zaoferuje nam takie połączenie, że do miejsca docelowego dotrzemy nie później niż 4 godziny później niż pierwotnie planowano. 
  • gdy odwołanie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (pogoda, zagrożenie bezpieczeństwa, strajki pracownicze nie dot. pracowników linii lotniczy itd).

O co musimy zadbać gdy nasz lot się opóźnia lub nasz lot odwołano? 


Należy zachować wszelką dokumentację, która potwierdzi, że korzystaliśmy w tym czasie z usług przewoźnika.Należy również zachować wszelkie paragony za opłaty, które dokonywaliśmy z powodu opóźnienia. 
Reasumując powinniśmy zachować:
  • kartę pokładową 
  • bilet 
  • potwierdzenie rezerwacji 
  • paragony
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeśli macie problem z samodzielnym uzyskaniem odszkodowania - napisz: 

e-mail: sekretariat.amptruck@gmail.com 

zadzwoń 784 972 414  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz