Czy paragon jest potrzebny do złożenia reklamacji?




Coraz częściej pojawia się temat, że paragon nie jest wcale obowiązkowym dokumentem do złożenia reklamacji. Czy tak jest rzeczywiście? 

Obecnie utożsamianie dowodu zakupu towaru z paragonem należy do przeszłości. Dawniej nie było możliwości dokonania płatności za pomocą terminala. Stąd jedynym dowodem na potwierdzenie umowy sprzedaży był wydruk z kasy fiskalnej.

Na początek warto ustalić jedną kwestię - sam paragon ma walor dokumentu sprzedaży i sprzedawca musi go wydać w momencie sprzedaży towaru lub usługi.  

Co jeśli zgubimy taki dokument, a chcemy zareklamować towar ? 
Sprzedawca nie ma prawa odmówić nam przyjęcia towaru do reklamacji. 

Paragon stanowi dowód zakupu, jednak nie oznacza to, że jest on jedynym możliwym dowodem. Dokonując reklamacji konsument jest jednak obowiązany do udowodnienia, że w danym dniu zakupił towar oraz zapłacił za niego określoną cenę. Ma to na celu możliwość określenia że chodzi o reklamowany produkt.

Z tego punktu widzenia paragon jest najlepszym, dogodnym dokumentem, który jest potrzebny do reklamacji. Jeżeli zaś konsument zagubił paragon lub też uległ on zniszczeniu może sięgnąć do innych środków dowodowych potwierdzających dokonanie transakcji zakupu, jak np: wskazanie dokonania transakcji z danym sprzedawcą za pomocą wyciągu z  konta bankowego. Jest to możliwe w sytuacji, gdy za dany produkt zapłaciliśmy kartą kredytową

Reasumując w jaki sposób możemy potwierdzić dokonanie transakcji z danym sprzedawcą, tak by móc złożyć reklamację bez paragonu? 

 Obecnie istnieją transakcje elektroniczne, których zawarcie może zostać udowodnione za pomocą różnych dokumentów:
- potwierdzenie zapłaty za towar kartą płatniczą (wydruk z terminala),
- wyciąg z rachunku bankowego,
- potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail,
- elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji.

Warto również pamiętać o pisemnym potwierdzeniu zawarcia umowy przez sprzedawcę na żądanie kupującego. 
Zgodnie z art. 2 ust. 3  ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego na żądanie kupującego sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę.
Natomiast przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2.000 zł sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.
Na podstawie pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy kupujący z powodzeniem może złożyć reklamację.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz